Az update ember vasárnapja

Két évvel a Nagy Vasárnapi Megmondás előtt a Norbi Update megújulásán dolgozott Geszti Péter és kommunikációs csapata. Nem találjátok ki fogadjunk, hogy az első dolguk volt a Norbi nevet leválasztani a termékekről, és azt tanácsolni Schorbertnek, hogy inkább a háttérből irányítsa az ügyeket. Nem sikerült megfogadni teljesen a tanácsot. Lett most baj ebből bőséggel. Másból is. Most egy kicsit mögé nézek a történetnek.

Egyszer volt, hol nem volt, egy csendes, álmosító vasárnap történt meg, hogy Schobert Norbert fitnesz guru és életmód váltást árusító üzletember közzé tette közösségi hírfolyamában kissé érdes véleményét a BMI index alapján többlettel élő hölgyek és a hálószobai fontos tevékenység elégtelensége közötti összefüggéseket. A véleménye – érthetően – iszonyú botrányt kavart, mire e sorokat írom a népítélet hullám már átcsapott az Egyenlítőn.
Kötve hiszem, hogy most ide kellene linkelnem az alakítást. Vagy már láttad, vagy nem lesz nehéz megtalálni.


Schorbert Norbert rombolt ezen az álmosító januári vasárnapon. Nem ez volt az első atombombája, és nem hiszem, hogy tanult belőle annyit, hogy egyben az utolsó legyen. Nyugodtan lehet mondani, hogy behúzott egy rendeset a teljes hazai fitnesz szakmának, a komplett életmód iparnak, mindazoknak, akik valamilyen módon – például franchise üzlettel, termékgyártással – kapcsolódnak az Update üzlethez, és önmagának is. Remélem a példája „Hogyan eszedbe ne jusson” címmel lesz tananyag gyorsan a vállalkozásfejlesztést és/vagy marketinget, kommunikációt tanítók körében. Csak remélni lehet, hogy tovább lát annál, hogy hányan látták, hányan reagáltak a kirohanására, és nem sarkallja további megmondásokra azon tény, hogy na ez legalább mozgósított. Vagy ha igen, az az ő baja. Mindenkinek jogában áll a saját vállalkozását, egzisztenciáját önkezével, bocs szájával rombolni. Akinek nem pont ez a célja, nem lesz más választása, mint tanulni az esetből. Még Trump is tanul, ha lassan is az önálló twitterezése hatásaiból, és ha neki megy, valószínű bárki másnak menni fog.
Mit is kellene látni az esetből, azon túl, amit látok, de amihez szeretnék nyilvánosan hozzászólni?

 

Persze, hogy van véleményem a súlytöbblettel élés lehetséges okairól, van, de még mennyire, hogy van a diétákról, és igen, híztam már életemben, és fogytam is le. Igen, vannak ügyfeleim, akik ezen a témán dolgoznak az üléseinken. De most nem ez a fő csapás. Hanem a kommunikációs öngólok elkerülése.
Az első és legfőbb szabály, hogy a marketing kommunikáció egy szakma. Nem azért kell tartani marketingest, hogy eggyel többen legyünk, vagy mert kell egy csinos lány a vezetéshez. Azért kell tartani, komolyan venni, mert a szakember nyilvánvalóan soha, de soha nem adna olyan tanácsot az ügyfelének, hogy egy csendes vasárnap délelőtt menjen le alpáriba és hordja el mindennek a nőket, mert az majd növeli a termék értékesítés volumenét.A második, ha az első nem tetszene, hogy nem kell alkalmazni főállásban egyet sem, ha az a meglátás, hogy a marketingesek nem csinálnak semmit azon túl, hogy naphosszat fészbúkoznak. Ez esetben tanácsadót kell keresni, akár többet. Nyilvánvalóan háromból három fogja kategorikusan elvetni a beszólós videó ötletet.

Megjegyzem, a Norbi ügy a kommunikációs szakemberek rémálma. Az önjáró főnök, aki ért hozzá, és elengedett kézzel akciózik. Erről már írtam. Teli hassal pont ilyeneket rémálmodnak. Nem tudom, hogy a fitnesz gurunak áll-e rendelkezésére per pillanat szakember. Ha igen, remélem hétfőn felmondott. Nem tehetett mást. Ha szakember.

Az is szabály, hogy 2020-ban már létezik a termékbojkott fogalma, hovatovább egyre nagyobb teret hódít magának, mondhatni trendi cselekvés ezért, vagy azért az ügyért egyszerűen nem venni meg termékeket. A bifiduszos joghurtgyártó példának okáért az egyébként nagyon is hazait vásárló francia vásárlók körében húzta ki úgy a gyufát egy jóval visszafogottabb ügyével, ami akkora visszaesést okozott ott, amivel itt Norbi kétszer be is hinthetné sóval az egész bizniszteret.

Ehhez tartozó szabály, hogy 2020-ban nagyon is számolni kell azzal a ténnyel, hogy már nem csak Párizsban, de akár Edelényben is illik elhatárolódni azon márkáktól, amelyekre a társadalom normák, vagy ízlés szerint a celebek, influenszerek kimondják, hogy kínos emberek tulajdonolják, olyanokhoz köthetők, akikkel nyíltan nem mutatkozunk, elvhűként nem barátkozunk össze.

A negatív reklám nem reklám, hanem tragédia egy cég életében. Nagyon nem mindegy, hogy híres, vagy hírhedt lesz egy termék. Ez Gábor Zsazsa színésznő agyszüleménye, mondván mindegy mit, csak írjanak róla. Nem emlékszem, hogy a színésznő vitt volna a nevével fémjelezve egy termékcsaládot. Meggyőződésem, hogy ez esetben nem is ez volt a cél. Nem volt ebben még ennyi átgondoltság sem.

 

Lényeges azt is felfogni, hogy ahogy madarat tolláról, úgy üzenetet a küldő személyéről ítélünk. A vásárlás, a fogyasztói szokás mindig, de mindig, amióta létezik ilyesmi, súlyosan érzelmi, elhanyagolható mértékben racionális döntés, az üzenet fogadója a szívével választ. Ezzel szemben az üzenet feladójának súlyosan racionális, elhanyagolható mértékben szabad érzelmi töltettel bármit is megfogalmazni. Ezzel azt gondolom, nincs mit vitatkozni. Tessék reklámokat nézni. 2020-ra ebben semmi nem változott. Szép emberek, szép helyeken, rövid üzenet. Vagy humor.
Itt meg kell állnom egy kicsit: humor. Ami nagyon jó közvetítő, azonban kell még hozzá valami: intellektus. A humoros üzenet, intelligencia nélkül faragatlanság. Kocsmába való a sör mellé. Ezért volt, azt gondolom egy a megelőző arculcsapások sorában a keto kakaós csiga esete a Didikirály arcával, ugyanonnan élesítve. Madarat tolláról, üzenetet a közvetítőjéről…

Ami pedig már haladó tananyag: a társadalmi szerepvállalás és annak felelőssége. Az Update esetében azt gondolom, itt is lenne mit feszegetni. A szóban forgó termékcsaládnak, életmód rendszernek jelenleg 1 millió 252 ezer 854 követője van, csak a Facebookon Az persze kérdés, hogy a szám mögött mind, egytől egyig hús-vér emberek vannak-e, de még a fele is rengeteg, tekintve a magyar lakosság számát, főleg ha mellé tesszük, hogy ugyan itt egy-egy endokrinológust, diatetikust kiemelkedő esetben is jó, ha 1000 ember követ. Itt már nagyon, de nagyon nem mindegy, hogy vasárnap délelőtt mivel, és legfőképpen hogyan (!) rohan valaki ki az emberiség ellen. Ebben nem lehet jó szándékra hivatkozni, még akkor sem, ha ez történetesen tényleg megvan. Büntetlenül biztosan nem.
Ha meg már társadalmi szerepvállalás, hát még jó, hogy nem hagyta ki a választ, sem az Ikea, sem a Coca-cola, se a Dove. Ki fogad velem, hogy ott vannak nagyon jó marketingesek? Update öngól. Ugye érthető, miért gondolom ezt.

Mi az, amiről nem beszélünk, pedig nagyon kellene?

Schorbert Norbert nem táplálkozástudományi szakember. Nincsen neki erről se állami diplomája, se tudományos fokozata. Neki eredményei vannak. Vitathatatlan érdemei. A feleségének is. Ketten azt hiszem több embert fogyasztottak le, adtak nekik közösségi élményt, a mozgás örömét az elmúlt kábé harminc évben, mint a teljes hazai endokrinológiai és diabetikus szakma együttvéve. Nem vagyok a követő fogyasztójuk, nekem más az utam ebben, de igen, én is ugráltam már életemben Norbi dvd-re, és igen, van olyan termékük, amit kifejezetten szeretek. Elnézem úgy harminc éve, ahogy akármit mond, mindig van egy tudományosan cáfoló, a fokozata hiányával érvelő orvosember, akinek fontos lehülyéznie Norbertet. Amitől joggal lesz valaki ideges, szomorú, kirekesztett és komplexusos. Ebben igaza van. Ezt csináljuk vele. Utána nem értjük, neki miért nem szakember, a szakember. Talán ezért nem. Ő sincs elismerve ott, ahol kicsit el lehetne, nem minden esetben lehülyézni, a túlzásait inkább megbeszélni.
Nem egyedi az eset.
Az lenne a jó ennek a súlyfelesleges, mozgáshiányos, életmódproblémás magyar társadalomnak, ha mindenki mellőzné kicsit a diplomáját, és azt nézné, hogy igen, van ebben az országban néhány eredményes fitneszguru, aki lehetne a közvetítője bizonyos súlyos problémáknak, ha nem támadnák, lenyugodna, szépen beszélne. Meg lehetne próbálni együttműködni inkább.  Mindenki visszavenne, átvenné a mondandóját, lenne módja aludni rá egyet. Ez esetben mindenki nyugodtan tehetne értünk, közösen, az egy cél érdekében. Meg kell azt is érteni, hogy csak az egyszerű üzenet megy át, a tudományos mondanivaló a konferenciákra való, nem a hétköznapi életbe. Ott érthetetlen. Norbi azért lássuk be, a maga extrém módján, a testsúly csökkentésében profi. Van rá kidolgozott, több évtizedes módszere, ismerik. Doktor Izéné Etelkát a kerületi rendelőből, akár mekkora szakember, elég kevesen ismerik, és vélhetően egy szavát sem értik. Ezt is elismerhetnénk végre.

De jó is lenne.

Előző bejegyzés
A nyomulós, az asszertív és a líder
Következő bejegyzés
Pánik helyett kommunikáció
Menü