Recept, elfuserált kampányokhoz

Az a meglátásom alakult ki a munkám során, hogy három terület van, amihez mindenki ért úgy húsz évestől a nyolcvan éves kor között: a foci, a marketing-kommunikáció és a pszichológia. A sorrend jelzi, hogy melyik területen mekkora a tér, ahol hozzá is lehet szólni. A foci örvend a legnagyobb fórumnak, a marketing is elég nagy, a pszichológia talán még feltörekvő. Talán. A károkozás azt hiszem fordított sorrendben igaz. Amíg a partvonalról történő lélekkurkászás életre szóló nyomot képes hagyni, az elfuserált marketing elemi anyagi károkat okoz, a fociokosok hozzáértése, kocsmai szinten, egészen jól tolerálható.

Amiben kétségtelenül első helyen áll a marketing: amikor a mindenki ért hozzá alapon maga a megrendelő okozza önnön magának, vállalkozásának a legnagyobb kárt, amihez a tanácsadó, vagy ügynökség „bűnsegédként” hozzájárul.

Az elfuserált marketing közös munka, kell hozzá egy nagybetűs Megrendelő, akinek mindenben igaza van, és az őt mindenáron kiszolgáló csapat.

A nagybetűs Megrendelő ez esetben sem rossz, gonosz. Szimplán szeretetből, műkedvelésből dönt úgy, hogy tevőlegesen is hozzájárul az arculatot, kampányt, marketinget meghatározó képhez. Ötlete van, jó ízlése nyakkendő vonalon, és döntő többségben egyszerűen csak nem hiszi, hogy ez egy szakma, amihez vélhetően nem ért.

A csapat pedig semmi mást nem tesz, mint hagyja a díjáért megtörténni, hogy az legyen, amit a Megrendelő akar, a legrosszabb, ami történhet, hogy a kész anyag nem kerül bele a portfólióba, szélsőséges esetben szégyenfolt lesz, el-vagy letagadást nyer a közreműködés.

Recept, az elfuseráláshoz:

  • Végy egy kicsi, esetleg közepes, vagy egészen nagy vállalkozást, amelynek kell mondjuk egy arculat frissítés, vagy terméket, szolgáltatást akar bevezetni. Végy egy főnököt, tulajdonost (a nagybetűs Megrendelőt), aki úgy dönt, hogy reklámozni akar, bármi is legyen az.
  • Végy egy kicsi vagy közepes, egyébként tehetséges ügynökséget, szakemberekből álló csapatot, akik megkapják, és megnyerik a felkérést. Örülnek, hogy munkájuk van.
  • Találkozzanak, beszéljék meg, hogy akkor most pontosan mit is kell kivitelezni. A Főnöknek legyenek olyan ötletei, mondásai, hogy olyat szeretne, mint a konkurenciának van, vagy legyen egy reklám, amiben ugorjanak ki rakétából szupermenes pólóban a szerelő fiúk és zummoljunk a Föld bolygóra, és a Qweentől a „vi ár ti csepiön” kéne majd aláfestésnek. Kérdezze, hogy milyen logó, dehogy kell, meg persze, targetáljuk is. A Csapat legyen lelkes, és befogadó, és próbálja meg a Főnök ötleteit beilleszteni, és persze, jó lesz az úgy, ezt kérik, ezért fizetnek.
  • A kedvencek kedvence az oldalas hirdetést keresztben átívelő vérpiros akció felirat, és a soha be nem mutatott 30 másodperces szpot amin elsuhan a háttérben a Főnök autója. Előbbiről kiderül, hogy nem online méret, utóbbiról pedig, hogy a sugárzási költségre rámenne a cég egész éves marketing költése, a video megosztó pedig letiltotta a nagyjogos zene miatt.

Nos. Ahogyan kutyából nem lesz szalonna, hiába a tuti recept, ebből nem lesz forgalomnövekedés, sem brand-építés. A legvalószínűbb, ami lesz, az vagy egy nagyon kínos kampány, felénél abbahagyva, és egy új ügynökség keresése, akik már a Főnök nélkül csinálhatják, amit akarnak és amihez értenek, plusz mínusz a duplájáért az eredeti összegnek, mert az okozott presztízsveszteséget is kezelni kell valahogyan.

 

Ha nem akarod se így, se úgy elfuserálni, legjobb, amit tehetsz Főnökként, hogy kreatív hajlamaidat meghagyod arra a területre, amihez értesz. Bármi is legyen az. Keresel egy szakértő csapatot, leülsz egyszer velük, elmondod a célt. Aztán hagyod őket kitalálni, prezentálni, megvalósítani. Mindeközben elfogadod, hogy van kreatív díj, szellemi jogvédelem, és az alapszabály, hogy a marketing költésed a bevételed tíz százaléka. Ha pedig úgy érzed, látod, tapasztalod, a kontroll csoportnak (ilyened legyen!) idegen, nem szerethető, amit prezentáltak, javítass, búcsúzz, keress másik kreatívokat.

Ha ügynökség vagy, kreatív csapat vagy, nem célod a kudarc, nem vagy számlabehajtó bozótharcos, ismerd fel a kreatív Főnököt, legyen gyanús, ha nincs a megbízónál egy képben lévő marketinges munkatárs, még gyanúsabb, ha a Főnök az is, ne fogadj el helyből megbízást, várd ki, amíg a második körben, a Főnök nélkül, dupla gázsiért, komoly alapokon dolgozhatsz.

Előző bejegyzés
Emil és a gyík
Következő bejegyzés
A Bolond haszna
Menü