A csodálatos bloggerélet tizenegy kemény pontja

A bloggerek nem tejben és mézben fürdenek. A blogger-lét önmagában nem löki eléd az ügyfeleidet, vásárlóidat sem. Már nem. Persze a szomszéd kertje mindig zöldebb. Az volt egész nyáron, az ma reggel, és az lesz holnap is persze. Lehet, hogy tényleg sokkal zöldebb: metszi, locsolja nyírja sokkal többet, mint te a sajátodat, mert neki van rá ideje. Lehet, hogy nem is az, csak romlik a távollátásod, vagy szimplán máshogy esik a teraszodról oldalirányba a fény.  

Valahogy így tudom összefoglalni, mit is kellene figyelembe venni abban az esetben, ha úgy döntesz, ideje felmondani a főnöknél, egész nap pizsamában blogot írni, sokkal, de sokkal zöldebb kertet rittyenteni, mint a szomszédé: végre megtaláltad, hogyan fogod a vállalkozásodat hamarabb befuttatni, mint a MÁV a nyolcas nemzetközi expresszt. Vagy nem.

Tehát mielőtt tényleg elhiszed, hogy ennyi erővel te is kereshetnéd a sokkal többet, sokkal kevesebb munkával, azzal, amit szeretsz és persze, hogy jól csinálnál, nem baj, ha tudod, hogy 2019-et írunk: sok munka a blogírás, (nagyon sok munka), és a befektetésed megtérülése szimplán csak kérdőjeles. Tíz pontban összeszedtem, miért gondolom ezt.

Kiábrándító leszek. Realista, tényszerű. El fogom venni a kedved, de legalább is elosztom a lelkesedésed kettővel. Pedig csak az a célom, hogy beszéljünk pár gondolatot arról, hogy: 1.kicsit elkéstél 2. nem tudsz eleget az online eszközökről 3. nem tudsz eleget az elérésről 4. a témaválság létezik 5. nincs ingyen 6. az írás lehet a terápiád (fiókod) része 7. a családod (még) nincs terápián 8. kevesebbel, mint két év nem úszod meg 9. nem tudsz elég röviden írni 10. a kép - és tartalom lopás bűncselekmény 11. nem tudom mitől leszel sikeres.
  1. Az időfaktor

1992. óta van olyan, hogy blog. Aki hamarabb kapcsolt, időben, életkorban, ötletben ott volt a jó helyen, annak még adatott. A csecsemőkor régen elmúlt, harmincas lassan az a gyerek, nem új semmi neki. Vagy a témádnak, vagy annak, ahogyan írsz, annak kell egetverően szenzációsnak lenni ahhoz, hogy ez a bloggerség dolog egycsapásra híressé tegyen. Megtörténhet természetesen, nem állítom, hogy kizárt, csak kell legalább két év hozzá, és némi marketing ismeret.

Igen, tíz éve még a marketing tanácsadók is odatették a sikergombok közé, hogy a szolgáltatásodat, webboltodat könnyen bepattintod a piacra, ha van blogod hozzá, ami felkelti az érdeklődést, és generálja (komolyan ez a szó van rá) a forgalmadat. Tíz éve igen, ma inkább úgy van ez a menüpont, mint az elérhetőségeid. Kötelező. Ez a belépőd a közösségi térbe. Ha szeretnek a tanácsadóid, azt is hozzáteszik, hogy csak akkor, ha frissen tartod. Ha jegyzel legalább hetente egy újat, vagy nem jegyzel, de már van legalább háromszáz bejegyzésed. Ha egyik sem, az rosszabb, mint ha nem is lenne neked ilyened.

2. Az online eszközök

Nincs még doktorid targetálásból?  Az baj. Nem, az ismerőseid nem fogják eltartani sem a blogodat, sem a kapcsolt szolgálatásodat. Nem osztják meg percenként a Facebookon. Ők főleg nem tesznek ilyesmit, és amúgy sincsenek ehhez elegen. Mr. Google keresője sem tesz semmit magától, meg kell neki kerek és perec mondani, hogy mit, kit szeretnél elérni, és amíg nem adod meg a bankkártya számod meg az összeget, nem érted, mi az, hogy kampány gugli nyelven, a szeretném kevés lesz. Java programoznod azért talán nem kell tudni (lehet, hogy holnap már kell), de amíg nem láttad, hogyan néz ki egy komolyabb blog szerkesztő felülete, vagy nem nyomkodtad végig a Facebook, és a Google oldalon az „Ads” fület, légyszíves, kételkedj abban, hogy az excell tudásod elég lesz. Más a helyzet, ha tényleg csak hobbi lesz a blogolás, arra ott van egy sor ingyenesen elérhető, pofonnál csak kicsit bonyolultabb, de ingyenes bloggyűjtő oldal. Lásd fentebb, egyes pont alatt: eljárt már az idő ezek felett. Én ettől még persze szurkolok neked. Ők is szurkolnak, néha kitesznek a láthatóak közé pár percre. Jó hír, hogy meg tudod tanulni, el tudsz igazodni idővel bármin, nem feltétlenül kell ehhez állandó megbízással egy teljes ügynökséget leterhelned.

3. Az elérés

Vlog, podcast, insta. Az jó, ha tudod, ezek micsodák, az kevésbé, ha nem tudod, de az a legjobb, ha azt is tudod, hogy lehet, holnap reggel arra ébredsz, hogy a holoblog lesz a menő. Igen, van aki, képpel-hanggal, van aki csak hang útján, van aki szinte csak képekkel és hastag-gel naplózz, tuti lesz hologramos is egyszer. Neked nem kell mindet csinálni, viszont átgondolnod igen: a spontán videóval több kárt tehetsz, mint ami hasznot vártál az újszerűségétől. Nem biztos, hogy a látványod hozzád ad. A hangos blogolás sem elvetendő, de az akkor élvezetes, ha van hozzá alanyod, beszélgető társad. Nem vagy hangos könyv. Nem biztos, hogy a te műfajod. A szép képek ereje vitathatatlan. De hagyd meg ezt inkább az utazóknak. Ettől még fontos, hogy tisztában légy azzal, mi zajlik a bloggerek világában, tisztán lásd a holnapi lehetőségeket, és jelen legyél ott, ahol most már kell, nem csak lehet.

4. Témaválság

Igen, nagyon sok témád van. Rengeted okod az írásra. Mennyi is? Na ugye. A blogolás professzionális szinten azt jelenti, hogy akkor is írni fogsz, ha nincs semmi mondanivalód. Vagy elkezded újraírni, újra posztolni a régi műveket. Mind a két megoldás rendben van, havonta kétszer. De az újra újraírása az már nem lesz rendben. Témaválságban lehet attól is lenni, hogy tételezzük fel gasztro blogod van. Miután lefőzted a nagyi összest, itt is gondban lehetsz. Utazni jó, élményekből blogot írni még jobb. Itt viszont már beszélnünk kell arról is, hogy amellett, hogy egyértelműen nem Prágába, Párizsba, vagy Moszkvába utazol, vagy igen, de természetesen te sokkal jobban írsz, mint az a pármillió ember, aki írt már ezekről, szóval arról, hogy fotózni tudsz-e jól? A rántotthúsod képe még elmegy a gasztroblogodon a koszos szalvéta, és az ajtófélfa társaságában, vakuval, de azt hiszem, a tengerpart, egy kastélyfal már nem lesz igazán jó, csak ha van eszközöd, szemed, jó alkalmad is képhez.

5. Nincs ingyen

Az időd az értéked. Ha nem hoz semmit két év múlva sem, utána sem fog.  Ingyenes illusztrációt találni már szinte lehetetlen. A tárhely sem ingyenes. A hirdetés meg pláne nem. Számolj ezekkel a tételekkel.

6-7. Terápia vs. látogatószám

Lehet, hogy azért írsz, mert így kiírhatod magadból a problémáidat, és az neked jót tesz, tehát van haszna, és másoknak is segítesz. Lehet, hogy el kellene menned újra egy terápiára. Az írás, mint alkotás sokat segíthet, de önmagában, még rövidtávon sem gyógyít ki semmiféle lelki, mentális bajból. Abból más gyógyít ki. Másoknak meg másféle, nem ilyen segítség az elsődleges. Ha emberekkel foglalkozol, akkor főleg nagyon káros, ha az ügyfeleid a kelleténél többet tudnak meg rólad az írásaid alapján. Ha ilyen blogot írsz, mérlegeld, hogy amit nyilvánossá teszel, az használ-e a megítélésednek. A családodról is írhatsz blogot, temérdek ilyen van, sikeresek. Párhuzamosan ezekkel temérdek témája a terápiáknak: a családok, akiket egy tag sikeresen kibeszélget. Kérdés tehát, milyen árat is fizetnél szívesen a népszerűségedért ezzel.

8. Két év az olvasókért

Minden szolgáltatás, termék, brand, így a professzionális blog (értsd megélhetési célú) bevezetése két év kemény munka. Ezt lehet persze gyorsítani: az anyagi források arányával. Sokat költesz, kevesebb idő szükséges, a megtérülése persze kétséges. A két év azt jelenti, hogy optimalizált ráfordítás mellett ennyi kialakítani egy ügyfélkört, ismertséget, amiben segít egy látogatott blog. Vagy ennyi idő, hogy annyi látogatód legyen a blogon, ami már alap lehet a hirdetők kereséséhez. Addig nem kell aggódnod, csak csináld, rendületlenül, ha bírod. Két év után azért érdemes újra ezt az írást elővenned, vagy arról tanulni, hogyan tartod meg ha két év alatt elérted őket.

9. Tömöríteni kell

Nem tudsz elég rövid bejegyzést írni. Nincs az a rövid, tömör írás, amit végig is olvasnak. Olvasol. Olvasok. Olvasunk. De törekedj rá legalább.

10. Lopni bűn

Meg lehet persze ezt az egészet úgy is oldani, hogy szépen magyarítasz idegen betűket. Nem veszik észre vélhetően azok a nem magyar bloggerek, ahonnan a gondolatokat elviszed. Őket sem látogatják sokan, azért nem. Ebben az esetben kérdés, hogy téged miért fognak, ha őt sem? Ha pedig népszerű gondolatokat lopsz, az fel fog tűnni. Egyre többen olvasnak népszerű blogokat idegen nyelven. Magyar blogbejegyzéseket pedig lopni, bocsánat másolni már nem menő. Nagyon nem az, és a tetejébe a szerzői jogvédelem egyre erősebb. A képekről nem is beszélve. Ha illusztrálnod is kell, old meg a mobiloddal, gépeddel, vagy vegyél jogot pár dollárért a neten. Akárhogy is, mások anyagára, szellemi tulajdonára ne alapozd az életedet.

11. A sikerhez nincs borítékom

Nincs ma ember az Univerzumban, aki megmondja neked, hogy a blogod, szolgáltatásod, webboltod sikeres lesz-e vagy sem. Azt lehet megítélni, hogy mi az ma, amivel a nullától el tudsz mozdulni, ami alapvető szükséglet. Azt lehet megmondani, hogy attól, hogy jól írsz, még ne fuss el felmondani. De az, hogy mi lesz a top 10 legolvasottabb, ha hiszed, ha nem, lehetetlen. Koszos kanapén észt osztó kiber lúzerek, nevenics sztájlisztok futnak be, a tartalomfejlesztők pedig úgy néznek, mint kispisti a villanásra, résnyire nyitva hagyott kupiajtó láttán. Ilyen is megtörténhet, akár még te is lehetsz a legkeresettebb. A blogolás lényege pont a népítélet szeszélye. Ha az életed múlik rajta, nem egy kísérlet nyula vagy, inkább olvass tanácsadókat, kérdezz, nézd meg a szomszéd füvét a délutáni fényben is, csak utána vágj bele a tiédbe.

 

Előző bejegyzés
A kóklerezés, kontározás öngólja
Következő bejegyzés
Emil és a gyík
Menü